Relaţii de putere intre femei si bărbaţi – forme de manifestare


Ina Curic

Violenţa împotriva femeilor

Relaţii de putere intre femei si bărbaţi – forme de manifestare

În societatea românească violenţa împotriva femeilor este tolerată şi chiar încurajată fiind considerată de înţeles, ordine naturală a lucrurilor, meritată, tolerabilă, inevitabilă, crucea femeii, parte din afacerea numită căsătorie.

Înţelepciunea românească conţine numeroase proverbe cu imperative clare referitoare la necesitatea maltratării femeilor: “Femeia trebuie bătută pentru că este rea”, “Piatra de moara trebuie bătută de trei ori pe zi iar femeia de 6 ori”,” Femeia trebuie bătută chiar dacă nu a făcut nimic rău deoarece cu siguranţă va face ceva”, “Femeia trebuie bătută iar ea va şti de ce”; altele reflectă şi avertizează împotriva răului pe care îl reprezintă femeia dacă nu e ţinută sub control: “Vai de casa in care bărbatul e o femeie”, “Acolo unde calcă o femeie se murdăreşte pământul”, “Iepurele si femeia iţi aparţin atât timp cât ii vei ţine aproape”. Multe din valorile care structurează viaţa socială românească au un puternic substrat patriarhal îndreptat împotriva femeilor. Aceste zicale concentrează si confirmă normele şi valorile sociale pentru diferite comunităţi; în acelaşi timp ele servesc la perpetuarea stereotipurilor si a violenţei împotriva femeilor. Aceste zicale si concepţii trebuie combătute, puse în discuţie, denunţate ca agresiuni si rescrise. Având în vedere importanţa tradiţiei ele reprezintă adevărate provocări pentru bărbaţii si femeile din România care încearcă să trăiască în relaţii parteneriale, prietenesti şi echitabile.

Abuzurile împotriva drepturilor femeilor in diferite domenii nu sunt foarte adesea concepute ca o încălcare a drepturilor omului, ci – mai degrabă – ca aspecte „normale” ale vieţii de zi cu zi. România rămâne o societate patriarhală, in care femeile sunt privite – in principal – ca mame si soţii si deţin poziţii mai puţin importante sau puternice in societate. Traficul cu femei, prostituţia, violenţa domestica şi hărţuirea sexuală sunt privite ca defecte ale femeii si nu ca probleme ale întregii societăţi. Un prim sondaj la nivel naţional in ceea ce priveşte problemele de gen, realizat de Fundaţia pentru o Societate Deschisă in luna august a anului 2000, scoate in evidenţă provocările cărora trebuie să le facă faţă femeile. Naturaleţea superiorităţii bărbaţilor asupra femeilor este reflectată elocvent în afirmaţia “Bărbatul este capul familiei” care a primit acordul a 83% dintre respondenţi, în timp ce în ceea ce priveşte libertatea femeilor de a-şi gestiona viaţa, 78% dintre respondenţi sunt de părere că “femeia trebuie să îşi urmeze bărbatul”.

Având un set puternic de concepţii potrivit cărora femeile sunt cetăţeni de categoria a doua, valorile si normele religioase si tradiţionale persistente care proclamă o imagine distorsionată a inferiorităţii si supunerii femeii faţă de bărbat, societatea legitimează si perpetuează violenţa împotriva femeilor ca mijloc ultim de a disciplina si deţine controlul asupra acestora. Violenţa împotriva femeilor în familie este in primul rând o modalitate de a controla femeia. Dovada sunt termenii în care violenţa este exprimată: a-i „arăta cine e şeful”, „a-i închide gura”, a o pune/ţine la locul ei. Care este acest locul şi rolul femeii? Nu există nici o îndoială: în subordinea bărbatului, supusă, tăcută, pasivă. Pe de alta parte, bărbaţii care nu ştiu „să se impună” sunt, la cele mai mici semne de şovăială, sancţionaţi social prin etichete de genul „ţinut sub papuc”, „casă în care cântă găina”, etichete ce îi atacă masculinitatea în încercarea de a o revigora. Chiar dacă violenţa împotriva femeilor este respinsă principial de oricine aderă la un standard social mai inalt sau a fost expus la mesaje care condamnă această violenţă, moştenirile care trebuie contracarate sunt foarte puternice şi adânc înrădăcinate în subconştientul colectiv.

Care sunt cauzele violentei împotriva femeilor? Cât de adânci sunt rădăcinile acesteia? De ce abuzează bărbaţii de femei?

Violenţa împotriva femeilor nu e cauzată de sărăcie, consum de alcool, temperament coleric, educaţie scăzută. Studiile în domeniu au demonstrat sistematic că violenţa are lor în orice mediu intelectual sau financiar, de la cele mai sărace familii până la familii afluente, de la persoane cu studii primare la studii post-universitare, nefiind determinată direct de consumul de alcool. In plus comportamentul alcoolicului este învăţat social, nu există o legătură directă între consumul de alcool şi creşterea agresivităţii. Prin urmare, un bărbat nu îşi abuzează sistematic partenera – prin bătaie, viol, intimidare, ameninţare, şantaj emoţional – pentru că este băut, sărac, nervos sau needucat. Bărbaţii abuzează femeile pentru că tiparele de putere care modelează interacţiunile dintre femei şi bărbaţi în societate şi în viaţa de familie statuează superioritatea bărbatului, autoritatea acestuia asupra femeii în calitate de cap de familie, dreptul de a ţine familia sub control prin orice mijloace, cele violente dintre cele mai frecvente. Violenţa de acasă îşi are originea în întreg contextul social, abuzarea femeilor reflectând inegalităţile economice şi sexuale existente in societate. Actele violente sunt generate si alimentate permanent de cultura în care trăim. Violenţa directă în toate formele sale reprezintă însă numai vârful ice-bergului, 1/10 din suprafaţa sa vizibilă. „Oceanul” in care pluteşte ice-bergul poate fi considerat echivalentul violenţei culturale care ascunde cele 9/10 ale violenţei, corpul ice-bergului de sub nivelul apei.

Violenţa împotriva femeilor este astfel determinată direct de relaţiile de putere inegale dintre femei şi bărbaţi. Dependenţa socială, politică şi economică a femeilor de către bărbaţi perpetuează o structură în care bărbaţii se pot angaja în acte violente împotriva femeilor, cu atât mai mult cu cât această violenţă este legitimată din punct de vedere social şi acceptabilă ca modalitate de „disciplinare” a femeilor.

Amploarea acestui fenomen si faptul că ţine de relaţii de putere mai curând decât de caracteristici şi comportamente individuale îl face o problemă publică. Eşecul structurilor sociale de a interveni eficace si la timp pentru stoparea abuzurilor, protecţia victimelor si, respectiv, pedepsirea abuzatorilor încurajează perpetuarea violenţei, demonstrează că fenomenul violentei este foarte greu de combătut, dar si că este prezent intr-o formă sau alta şi in structurile sociale- violenţa structurală. În metafora icebergului violenţa structurală este reprezentată de cele 9/10 din corpul aflat sub apă şi mascat de ocean.

Firul invizibil care leagă toate cele trei forme de violenţă – directă, culturală şi structurală—care se întăresc, legitimează şi perpetuează reciproc este reprezentat de concepţia inferiorităţii femeii. Pentru a obţine rezultate durabile strategiile de prevenire şi combatere a violenţei trebuie să lucreze pe toate nivelele.

Echilibrarea relaţiilor de putere între femei şi bărbaţi este un efort pe care îl putem începe cu toţii în relaţiile noastre personale, examinând modurile în care comportamentele fiecăruia contribuie la perpetuarea acestor relaţii de putere inegale. Ceea ce ne stă la îndemână tuturor este să deconstruim legătura dintre masculinitate şi violenţă, să ne împotrivim limbajulul sexist şi glumelor misogine care inferiorizează femeile, Valorizarea bărbaţilor cu principii echitabile în relaţii personale, atent, sensibil in detrimentul bărbatului dur, care ştie să se impună ar putea fi un început. Educarea tinerilor în spiritul non-violenţei, sancţionând violenţa ca o modalitate inacceptabilă de a rezolva probleme şi conflicte, este un alt pas important.

Fiecare dintre noi este un actor al sistemului social iar daca constatăm că au loc nedreptăţi, abuzuri, violenţă şi agresiune împotriva altor persoane, fie ele femei, copii sau bărbaţi atunci avem datoria de a ne informa şi acţiona vizavi de această problemă.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: