Povestea lui M., arhitectul


M. a intrat ieri în viaţa mea cu o poveste. Am stat pentru o oră şi l-am ascultat…nu ne-am văzut înainte şi probabil că nu ne vom mai vedea niciodată. A povestit aproape tot timpul. Rolul meu a fost să ascult, să pun întrebări şi să mă minunez de ce aud.

Stă într-un orăşel din sudul Sudanului de patru ani. Primii trei i-a lucrat ca voluntar. E arhitect, construieşte şcoli şi strânge bani de la diverse organizaţii şi persoane pentru asta. Vorbeşte cu pasiune despre munca lui, chiar dacă îmi pune pe tavă un amestec rar întâlnit de entuziasm, umilitate şi frustrare. Nu lamentare, ci nedumerire amestecată cu dragoste pentru oameni, munca şi misiunea lui în zonă. Îl ascult şi pe măsură ce vorbeşte uit de toate lucrurile care mă aşteaptă neterminate pe birou.

sat din sudul Sudanului

A început să construiască şcoli pentru localnici. Găseşte rar sprijin din partea lor şi des oamenii îi înşeală încrederea, fură materialele şi banii. Localnicii nu vor să lucreze pe gratis chiar dacă şcoala e pentru copii lor. Aşteaptă bani şi dacă mută doi saci de ciment, doar sunt destule organizaţii internaţionale care „pompează” bani şi proiecte. Nu se poate baza pe localnici să termine nici o construcţie;  fie le termină singur. fie angajează din start muncitori din Uganda sau Kenya. A fost dat în judecată de un localnic pentru că nu a vrut să-l plătească cu 100 de dolari pentru trei ore de traducere simultană – la care omul se oferise ca un gest voluntar, fără să existe înţelegere prealabilă despre plată. A fost furat o dată de poliţiştii care-l opriseră pentru un control de rutină. Colac peste pupăză, prietenul localnic pe pământul căruia stă (şi-a făcut propria casă la invitaţia acestuia) şi în a cărui familie a fost integrat în ultimii trei ani, i-a luat o parte din bani şi ultimele picături de încredere în localnici.

Toate astea se întâmplă în una din cele mai instabile zone din Sud, cu multe arme răspândite printre civili şi multe ciocniri între diferite clanuri şi grupări. Săptămânal sunt crime, atacuri asupra maşinilor, jafuri. Războaiele civile din Sudan au lăsat urme adânci şi pacea fragilă e afectată şi de conflictele mai vechi dintre fermieri şi crescătorii de animale care migrează pe teritorii foarte extinse cu turmele lor. În cele mai multe locuri din Sud copii învaţă sub copaci sau în şcoli părăginite, cu profesori care nu sunt plătiţi sau pregătiţi, fără rechizite. Asta în cazul în care sunt trimişi la şcoală. În majoritatea triburilor de crescători de vite educaţia copiilor este făcută încă în tabere de vite, unde copiii învaţă tradiţia creşterii animalelor.

Îl întreb pe M. ce l-a făcut să continue, de vreme ce a avut foarte puţine experienţe pozitive. „Am sperat mereu că nu poate fi mai rău. Din păcate următoarea experienţă negativă a umbrit-o mereu pe cea precedentă. ”

copil venind de la scoala

Patru ani, un sfert de milion de Euro strânşi din donaţii, câteva şcoli începute. Încredere în localnici – aproape zero. Speră să termine ultima şcoală începută şi apoi să plece. Poate în altă ţară din Africa. Poate în altă parte din Sudanul de sud, să le dea oamenilor o şansă să se reabiliteze.

Ce mă impresionează e că nu vorbeşte cu mânie. E dezamăgit de oameni dar nu furios pe ei.  Trăind eu însumi aici de cinci luni ştiu că zona în care trăieşte el e extrem de dificilă şi că trebuie să fii foarte tare pentru a putea face ce face el. Puternic din punct de vedere spiritual în primul rând.

M. a plecat şi cu toate astea povestea lui a rămas cu mine multă vreme. Mă ajută să reflectez la ce fac eu aici, fără să judec. Scriind acum descopăr pe site-ul lui ceea ce pare a fi crezul lui. Zâmbesc.

Lasă un răspuns

