Ce are ciobanasul?


Al altora sau al nostru?

Al nostru arhetip al ciobanasului in Miorita e acuzat de fatalism, lipsa de initiativa, resemnarea in fata nedreptatii si alte metehne care explica aspecte din cultura profunda romaneasca. Explicatii care alimenteaza negarea si neiubirea de sine a neamului cu concluzia pentru multi prea multi romani ca mai bine oriunde in alta parte. Desi optiunea nu e pentru cel 80% din tari ale lumii care o duc mai prost decat noi, in Africa, Asia sau America Latina.

Al altora, e mult mai rebelios. In multe tari din Africa conflictele intre pastoralisti care isi fura intre ei animale e un cerc vicios care dureaza de secole. Cu raspandirea armelor de foc face ravagii in present. In sudul Sudanului,  de exemplu, conflictele intertribale intre pastoralisti sunt la ordinea zilei. Sute de animale furate intre triburi, cu zeci si sute de oameni omorati, uneori saptamanal. Ciobanasi invidiosi pe turmele altora, ca munteanul si vranceanul de la noi, au inceput la un moment dat un cerc vicios al violentei in continua escaladare.

Din perspectiva de transformare a conflictelor, comportamentul ciobanasului Mioritei e cel putin neobisnuit. El transcende planul uman si creeaza unul simbolic de reintegrare in planul cosmic reminiscent de credintele dacilor fata de moarte. Din aceeasi perspectiva, extraordinar si faptul ca cele trei provincii istorice romanesti, ce au evoluat separate secole intregi inainte de unificare, nu au avut niciodata conflicte armate si tentative de dominare, cucerire, subjugare.

Ce anume il face pe ciobanasul Mioritei sa spuna nu la invidie, rezistenta, opozitie, crima premeditata, rezbunare? Ceva il face trans-uman, il scoate din planul uman simplu si ne poate da de gandit apropo de solutii de transformare a conflictelor.

Poate in genul asta de arheolohie culturala, cercetare, descoperire, putem gasi posibile contributii pe care Romania le poate valorifica in planurile de a contribui la initiative de dezvoltare. Cooperare la nivel cultural poate fi o alternativa excelenta pentru o tara cu fonduri de dezvoltare mici. In acelasi timp, tocmai genul asta de colaborare in domeniul dezvoltarii si rezolvarii de conflict ar aduce un aer nou, mai apropiat de schimb de experienta umana reala si cu mai multe sanse de a atinge resorturi interioare profunde comparativ cu asistenta tehnica.

Potential de a dezvolta capacitati in noi si altii prin prietenie, explorare a culturii profunde si optare pentru elementele cele mai bune.

Posibilitate de a descoperi ca povestile si legendele noastre, cultura profunda romaneasca, experientele fundamentale  care ne-au format ca popor au ceva deosebit de contribuit la munca de pace.
Din nou, nu mai speciali, ci speciali, ca fiecare altii.

Anunțuri
1 comentariu
  1. Laurentiu "Razashu" Matei a spus:

    Bine grait despre rezistenta la tote cele omenesti sentimente (invidie, opozitie, crima etc.) dar dintr-o alta perspectiva daca stim despre ceva care va sa se intample de ce sa repetem povestea drobului de sare. Deci cam asta ii reprosez eu ciobanasului.
    Despre clelelate frumos si intelept ai grait si fara de patima celui de dreptate insetat

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: